Gymnasiestudier avslutade
Jag avslutade förra veckan mina studier på Duveholmsgymnasiet. Jag erhöll som slutbetyg högsta möjliga i samtliga kurser förutom Idrott och hälsa A. Nedan visas de kurser jag läst. Se hela betygsdokumentet.
Kurs | Betyg | Kurs (forts.) | Betyg | Kurs (forts.) | Betyg |
---|---|---|---|---|---|
Biologi A | MVG | Geografi A | MVG | Matematik E | MVG |
Biologi B | MVG | Historia A | MVG | Matematik - diskret | MVG |
Biologi - breddning | MVG | Idrott och hälsa A | VG | Naturkunskap A | MVG |
Datorkunskap | MVG | Kemi A | MVG | Religionskunskap A | MVG |
Engelska A | MVG | Kemi B | MVG | Samhällskunskap A | MVG |
Engelska B | MVG | Kemi - breddning | MVG | Svenska A | MVG |
Estetisk verksamhet (musik) | MVG | Matematik A | MVG | Svenska B | MVG |
Fysik A | MVG | Matematik B | MVG | Moderna språk, steg 3 (tyska) | MVG |
Fysik B | MVG | Matematik C | MVG | Moderna språk, steg 4 (tyska) | MVG |
Fysik - breddning | MVG | Matematik D | MVG | Projektarbete (Algoritmsimulator) | MVG |
Märk dock att mina kunskapsnivåer även omfattar ämnen jag inte läst på gymnasiet - som exempel är jag också självlärd programmerare och webbutvecklare.
Jag erhöll också ett stipendium (se dokument) i egenskap av femte bästa elev på skolan. Detta är inte alltför dåligt, emedan skolan är Katrineholms största arbetsplats med mångtalig elevstyrka, men jag anser ändock inte riktigt att utmärkelsen var rättvisande. Idag finns nämligen endast tre (fyra) betyg: (IG,) G, VG och MVG. Detta implicerar att elevernas kunskapsnivåer inom ett visst betyg i ett visst ämne varierar. Inom många av ämnena - särskilt matematiska samt natur- och språkvetenskapliga ämnen - ligger jag långt upp i det "övre" ("bättre") MVG-segmentet. Många som erhåller MVG i exempelvis fysik, däremot, anser jag inte vara värda högsta betyget. Om betygsskalan hade haft fler nivåer, hade jag sannolikt rankats som skolans (betygsmässigt) bästa elev. Detta vill jag inte anmärka emedan jag vill framhäva mig själv, utan endast för att "rätt ska vara rätt". Om jag tvärtom hade erhållit titeln "betygsmässigt bästa elev" utan att ha ansett mig värd den, skulle jag på samma sätt ha anmärkt det: det känns ofta acceptabelt att förlora en tävling man inte behärskade, medan det känns mindre bra att förlora en tävling man kompetensmässigt borde ha vunnit. Det är också möjligt att min långtgående konflikt med skolledningen och rektorn, genom följden att jag inte fick läsa en önskad kurs i mikrobiologi, sänkte min "rank".